en toch moest ik lachen..

Ik beschouw mijzelf graag als een weldenkend persoon. Iemand die zich in kan leven in de ander, iemand die de grotere belangen kan zien en ik zie mezelf zeker niet als een haatdragend persoon. Zo ook als Feyenoordsupporter. De naam Ajax kan ik prima uitspreken en als het achterneefje van de buurjongen van de oom van een echte Ajax-man door Feyenoord gecontracteerd wordt schiet ik niet gelijk in de stress door te gaan schreeuwen dat één van “hunnie” niet welkom is.

Grappen maken we er natuurlijk wel over, maar liever nog maak ik de zwaar doorgeslagen antipathie die sommigen Feyenoorders hebben belachelijk door het nog verder te overdrijven. El Ahmadi kreeg van de week zijn nieuwe auto uitgereikt en er bleek 020 in het kenteken te zitten. De reacties op verschillende sociale media logen er niet om, ik kan me er niet druk om maken. Drie cijfers in een kenteken. Rustig aan, de wereld vergaat niet.

Natuurlijk, het zijn niet mijn vrienden, ik ga niet mee naar een wedstrijd in de Arena en als het niet hoeft ga ik niet naar Amsterdam. Rotterdam is mijn stad en alles wat ze daar hebben, hebben we hier ook en vaak nog beter. Maar toch, ik geloof er in dat ik best een redelijk objectieve supporter ben. Fanatiek, maar ik kijk gerust naar andere potten en als Ajax beter is dan beaam ik dat gewoon. Zo ook vorige week, de eerste helft in Wenen was ik best onder de indruk van dat ploegje. Ze speelde Rapid van de mat en lieten het na om te scoren. Het is dan niet zo dat ik in Europa ineens voor Ajax ben maar goed, het NL-voetbal he.. Dat staat er zo dramatisch voor dat het best goed is als er een ploeg wel eens wint, dus laat ze maar winnen.

Sterker nog, ik vervloek vaak het Calimero-gedrag dat veel Feyenoordsupporters vertonen ten opzichte van Ajax. Wees trots op jouw club en laat de ander lekker de ander. Bij vele Kuip-bezoekers lijkt de haat voor Ajax soms groter dan de liefde voor Feyenoord en dat gaat mij te ver.

Maar toch, misschien is het door de misplaatste arrogantie, misschien is het frustratie van wel prijzen versus geen prijzen, ik weet het niet. Maar ondanks dat ik mijzelf reken tot de groep Feyenoordsupporters die nuance en objectiviteit kent, (een groep die overigens veel groter is dan menigeen soms denkt) Ondanks dat ik weet dat als je supporter bent van die club, dat gisteren een dramatisch pijnlijke manier van uitschakeling is, ondanks dat ik weet dat het voor het NL-voetbal echt dramatisch slecht is en ondanks dat het Feyenoord niets oplevert op wat voor manier dan ook. Ondanks dat alles moest ik gisteren toch een beetje lachen..

Plaats een reactie